Algemene voorwaarden

Jouw reisorganisatie:
Je sluit een overeenkomst af met de reisorganisatie.
Nordic Info BV
Steenhuffeldorp 14
1840 STEENHUFFEL
BELGIË
Telefoonnummer: 0032- (0)52 55 52 54
E-mailadres: [email protected]
BTW-identificatienummer: BE 0898.125.968

Jouw servicecenter in Nederland:
Het contact omtrent jouw reis zal verlopen met het servicecenter.
Nordic Nederland BV
Pascalbaan 2
3439 MP Nieuwegein
Telefoonnummer: 085 580 0450
E-mailadres: [email protected]
KvK-nummer: 82176345
ANVR-nr: 05611
BTW-identificatienummer: NL862365788B01

Algemene informatie Nordic Info BV

Hotels & accommodaties
Mocht één van de genoemde hotels niet meer beschikbaar zijn, zullen wij een alternatief aanbieden. De route zelf zal niet of slechts minimaal wijzigen. Het aanbod van Nordic Info BV is vrijblijvend. Op grond van de ANVR Reisvoorwaarden is het mogelijk een foutieve prijs binnen 24 (Europa en Middellandse Zeelanden) dan wel 48 uur (overige bestemmingen) te herroepen. Overige prijsaanpassingen zullen conform artikel 5.4. van de ANVR Reisvoorwaarden worden doorgevoerd.

Triple kamers
Hou er rekening mee dat in het Hoge Noorden een triple kamer nagenoeg altijd een dubbel kamer met een extra bed inhoudt. We weten uit ervaring dat 3 volwassen personen in 1 kamer soms krap is. Wens je voldoende ruimte in je kamer, dan raden we 3 samenreizende personen een dubbel + single kamer aan.

Uitvoering van de overeenkomst
De veiligheid van onze reizigers staat vanzelfsprekend voorop. Bij twijfelachtige weersomstandigheden gaan onze partners in Scandinavië elk risico uit de weg en wordt er soms noodgedwongen een excursie geannuleerd.
Bij de uitvoering van de overeenkomst staan aandacht voor het milieu, de hygiëne, welzijn en veiligheid voorop.

Schade aan gehuurd materiaal
Kosten ten gevolge van schade aan gehuurde materialen van onze partners kunnen op de klant verhaald worden. Dit betreft eveneens schade aan de inboedel van vakantiehuizen/cabins.

Vliegtickets
De meeste reizen worden met een vlucht aangeboden. Bij boeking wordt meteen nagekeken of de vermelde prijsklasse nog beschikbaar is. Indien dit niet het geval is, bieden wij een andere prijsklasse aan. Het kan zijn dat hiervoor een toeslag dient te worden betaald. In dat geval heb je alsnog het recht de reis kosteloos te annuleren.

Conform de voorwaarden van de luchtvaartmaatschappij kan het zijn dat de tickets direct moeten worden uitgeschreven. Is dat geval dien je deze in het geheel bij de aanbetaling te voldoen. Deze tickets zijn non- refundable en dat betekent dat je bij annulering van de reis, de kosten van het ticket niet terugkrijgt.

Huurauto
De reiziger sluit een rechtstreekse overeenkomst met de verhuurder van de huurauto’s, zonder dat Nordic aansprakelijk kan zijn voor enige schade ingevolge deze overeenkomst. Wel benoemen wij graag de belangrijkste aspecten van een dergelijke overeenkomst in deze en de volgende paragraaf.
Bij het ophalen van de huurauto (= het vermelde automerk/-type of een gelijkwaardig alternatief) wordt een contract opgemaakt tussen de klant en de verhuurmaatschappij en dien je een geldige creditcard, je identiteitskaart en een rijbewijs dat minstens 1 jaar oud is, voor te leggen. De creditcard dient als garantie en zal gebruikt worden voor de betaling van afgesloten bijkomende verzekeringen, voor het gebruik van GPS, tolwegen en andere eventuele kosten.

Zonder geldige creditcard op naam van de chauffeur kan je de huurauto niet ontvangen. Een prepaid kaart of een kaart zonder reliëf is niet geldig!

Onze prijzen zijn gebaseerd op basis van het ophalen (“pick up”) en het inleveren (“drop off”) van de huurauto op de luchthaven en tijdens de kantooruren (tenzij anders vermeld). Indien de locatie van het ophalen en het inleveren verschillend is, moet hiervoor een toeslag, afhankelijk van de afstand, betaald worden. Bij te late inlevering van de huurauto wordt een extra dagprijs aangerekend. Als er grensoverschrijdend gehuurd wordt, dien je dit zeker te melden bij het ophalen van de wagen. Soms dient hiervoor ter plaatse een extra toeslag betaald te worden.
*Bij het binnenrijden van Stockholm en Oslo en op bepaalde wegen/tunnels/bruggen dient tol betaald te worden. De huurauto’s zijn hiervoor uitgerust met een automatisch betalingssysteem waarvan de afrekening gebeurt via je creditcard. Voor het gebruik van dit betalingssysteem dien je ter plaatse een extra toeslag te betalen.

De minimumleeftijd van de chauffeur is 19-25 jaar, afhankelijk van het autotype en de bestemming. Chauffeurs jonger dan 25 jaar dienen ter plaatse meestal een toeslag te betalen.
Bij ongeval/diefstal is er een bedrag ‘eigen risico’ dat afhankelijk is van het autotype en de bestemming. Op de meeste locaties kan je bij het ophalen van de huurauto een Super CDW afsluiten waardoor je dit bedrag aanzienlijk kan verlagen. Dit is meestal niet van toepassing voor chauffeurs jonger dan 25 jaar.

Specifiek voor IJsland en aanvullend op vorig artikel Huurwagen algemeen
De ringweg rondom IJsland, route 1 (= þjóðvegur) genoemd en ca. 1300km lang, is volledig geasfalteerd en van half mei t/m september berijdbaar met een standaard personenwagen, zonder 4×4 aandrijving. Zodra je de ringweg verlaat en het binnenland wil verkennen, is het verplicht een 4×4-wagen te gebruiken. De F-wegen/ hooglandroutes zijn open vanaf half juni tot half september en ENKEL toegankelijk voor 4×4 voertuigen (zie: www.road.is). Voor de winterreizen (oktober tot en met april) krijgen klanten ALTIJD een 4×4, om te allen tijde veilig en comfortabel te kunnen reizen.
Enkel volgende creditcards worden aanvaard: Visa, Euro- en Mastercard. Tanken kan meestal enkel per creditcard, in het hoogland zijn er geen benzinestations.

Bij ongeval/diefstal is er altijd sprake van een bedrag aan ‘eigen risico’ dat afhankelijk is van het autotype. Als extra service is door Nordic al een extra verzekering inbegrepen waardoor de franchise (eigen risico) al sterk verminderd werd. Je kan ervoor kiezen om deze franchise terug te brengen naar € 0 door een extra verzekering af te sluiten. Omdat een dergelijke extra verzekering niet altijd de verstandigste oplossing is, is het raadzaam om hierover ons advies te vragen.

Je kan ter plaatse, en indien nog niet inbegrepen, eveneens bijkomende verzekeringen afsluiten voor schade aan de voorruit en de lichten, schade opgelopen door zand en as, en andere gebeurtenissen.

Wij raden je aan deze voorwaarden voor het vertrek door te nemen zodat je goed voorbereid op reis gaat.

Het bedrag ‘eigen risico’ wordt echter nooit verminderd, dus ook niet indien bijkomende verzekeringen worden afgesloten, bij schade opgelopen bij het doorkruisen van rivieren en bij het rijden buiten piste, aan banden of de onderkant van de wagen. Dit geldt eveneens bij schade opgelopen aan een standaardwagen bij het rijden op gemarkeerde F-wegen.

De minimumleeftijd voor het huren van een auto is 20 jaar (23 jaar voor 4×4 wagens). Je dient minimum 1 jaar in het bezit te zijn van een rijbewijs. Bij de huur van een mobilhome is de minimumleeftijd 25 jaar.

Alle prijzen zijn op basis van een onbeperkt aantal kilometers en een all-riskverzekering (casco) met franchise. Het franchise bedrag varieert naargelang het type huurauto tussen € 360 (cat. A, B, N) en € 670 (alle categorieën).

Een verzekering tegen as- en zandstormen kan apart worden afgesloten aan € 12 of € 16 per dag. Er geldt bij een dergelijke schade altijd een eigen risico van € 180.

De bovenvermelde prijzen en bedragen zijn onderhevig aan de koers van de IJslandse Kroon.

In tegenstelling tot andere bestemmingen worden op IJsland de onderkant van de wagen en de banden nooit verzekerd. Ook schade bij rivierdoorwadingen is niet gedekt. Een tweede chauffeur is meestal inbegrepen. Zie offerte. Huur je via Nordic een autotype dat niet vermeld staat in onze brochure of op de website, dan ontvang je aangepaste voorwaarden.

Specifieke reisinfo van IJsland
De prijzen van de accommodaties zijn inclusief de IJslandse belasting van 11%.
Icelandair vliegt gedurende het hele jaar meermaals per week vanuit Amsterdam naar IJsland. Op andere dagen kan je vertrekken/terugkeren van/naar Brussel of Parijs. De vluchten kunnen onderling gecombineerd worden.

Ferryreizen
De prijzen van de ferry worden berekend op basis van het ‘flex’ autopakket dat aangeboden wordt door de ferrymaatschappijen. Indien dit niet meer beschikbaar is bij boeking, kan de prijs wijzigen. Hierover word je natuurlijk geïnformeerd.

Wisselkoersen
Onze verkoopsprijzen doorgegeven voor boekingen gemaakt vanaf 18 april 2024 zijn gebaseerd op volgende wisselkoersen:
1 EUR =
11,25 NOK
11,25 SEK
7,50 DKK
150,00 ISK
0,86 GBP

Belastingen hotels
Let op:  we hebben de prijzen in onze brochure en op onze website berekend volgens de op dat moment geldende belastingen.
Op 01.09.2023 werden onderstaande taksen gehanteerd op hotelovernachtingen:
IJsland: 11%
Noorwegen: 12%
Zweden: 12%
Finland: 10%
In geval een van de respectievelijke overheden zou beslissen deze belasting te verhogen, zijn we genoodzaakt deze verhoging in dezelfde verhouding door te rekenen. Dit is toegestaan op grond van artikel 5.4. van de ANVR Reisvoorwaarden.

Vóór boeking
Zorg dat je vóór het boeken van een reis je ervan bewust bent dat Nordic Info BV geen risicovrije excursies of pakketreizen aanbiedt langs platbelopen paden. Het betreft vaak expedities in landen die zeer extreme seizoenen kennen en die daarom altijd avontuurlijk zijn.
Wij maken bewust gebruik van het woord “expedities” om enkele van onze ervaringen te benoemen. Dit is een bewuste keuze, aangezien een expeditie vaak een ontdekkings- en/of onderzoeksreis is die naar vreemde en afgelegen gebieden leidt. Dit is dan ook geenszins te vergelijken met een klassieke pakketreis.
Je wil bij ons een reis boeken omdat wij een ervaren en kwaliteitsvolle reisorganisatie zijn. Je moet je echter ook realiseren dat voor het soort reizen dat wij aanbieden er ook enige ervaring wordt verwacht van de reizigers. Je moet vooraf zeker zijn over je eigen capaciteiten, alsook de risico’s van de expedities afwegen.
Je dient ook te begrijpen dat deze ontdekkingsreizen naar afgelegen gebieden met eigen risico’s komen, aangezien ze soms plaatsvinden in extreme omstandigheden. Zelfs de meest ervaren Scandinavië-, IJsland- en Antarctica-kenners kunnen nog verrast worden door de extreme omstandigheden die eigen zijn aan de regio’s. Nordic Info BV kan dan ook niet aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen van deze onvoorziene gebeurtenissen en omstandigheden (o.a. lawines, sneeuwstormen etc.).

Aansprakelijkheid
1. Nordic Info BV is niet aansprakelijk voor kosten voortvloeiend uit vertragingen in het transport ten gevolge van weersomstandigheden, defecten, stakingen, oorlog,  wijzigingen van dienstregeling, of transportmiddel.
2. Deze tekst werd opgemaakt volgens gegevens die ons bekend zijn tot zes maanden voor de verschijning ervan. Indien zich wijzigingen voordoen in exploitatie, faciliteiten en diensten van de aangeboden producten zullen deze onmiddellijk na kennisname door de reisorganisator aan de reisbemiddelaar of klant worden meegedeeld.
3. Voor zover Nordic Info BV niet zelf de in de reisovereenkomst begrepen diensten verleent, beperkt zij haar aansprakelijkheid voor stoffelijke schade tot driemaal de reissom, overeenkomstig art. 7.7. van de ANVR Reisvoorwaarden.

Verzekerd op reis met “Allianz”
Er is geen enkele reisverzekering inbegrepen in de totale reissom. Dankzij onze goede samenwerking met de verzekeringsmaatschappij Allianz Assistance kunnen we een voordelige verzekeringspolis voor annulering en/of bijstand aanbieden. Informeer je over de kosten van deze verzekering bij boeking en we helpen je meteen verder.
1. Annuleringsverzekering Allianz Assistance: Bij annulering voor aanvang van de reis vergoedt de verzekeringsmaatschappij afhankelijk van de gekozen polis tot 100% van de annuleringskosten. De poliskosten worden niet terugbetaald en blijven ten koste van de klant. Terugbetaling van de annuleringskosten gebeurt enkel indien aan de polisvoorwaarden wordt voldaan en de schriftelijke aangifte gebeurt binnen 7 dagen. Op eenvoudig verzoek sturen wij je graag alle voorwaarden en kostprijs van deze polis. Je kan ook alle informatie en voorwaarden terugvinden op onze website, https://nordic.nl/verzekeringen/.
2. Reisbijstandsverzekering: je kan eveneens een bijstandsverzekering afsluiten. Op eenvoudig verzoek sturen wij je graag alle voorwaarden en kostprijs van deze polis. Je kan ook alle informatie en voorwaarden terugvinden op onze website, https://nordic.nl/verzekeringen/.
OPGELET: Voor de individuele annuleringsverzekering en alle reisbijstandsverzekeringen geldt een minimumbedrag.

Aanvullende reisvoorwaarden Nordic Info BV

Onderstaande aanvullende reisvoorwaarden maken deel uit van de pakketreisovereenkomst afgesloten tussen de reiziger en Nordic Info BV en zijn van toepassing op alle reizen geboekt vanaf 12 maart 2021. Daarnaast zijn ook de ANVR Reizigersvoorwaarden, de voorwaarden van de vervoersmaatschappij, verzekeringsmaatschappij of andere leveranciers van toepassing.

De navolgende bepalingen zijn door Nordic Info BV zelf vastgesteld. Hierover heeft wat betreft de inhoud van deze artikelen geen overleg plaatsgevonden tussen ANVR en Consumentenbond in het kader van de Coördinatiegroep Zelfreguleringsoverleg van de Sociaal-Economische Raad. Behoudens de in de voorwaarden zelf toegestane afwijkingen kunnen deze eigen bepalingen geen afbreuk doen aan de ANVR-Reizigersvoorwaarden en zijn uitsluitend bedoeld als aanvulling op de ANVR-voorwaarden daar waar dat vermeld staat in de ANVR-voorwaarden zelf en/of om de positie van de reiziger verder te versterken.

Jouw reisorganisatie:
Nordic Info BV
Steenhuffeldorp 14
1840 STEENHUFFEL
BELGIË
Telefoonnummer: 0032- (0)52 55 52 54
E-mailadres: [email protected]
BTW-identificatienummer: BE 0898.125.968

Jouw servicecenter in Nederland:
Nordic Nederland BV
Pascalbaan 2
3439 MP Nieuwegein
Telefoonnummer: 085 580 0450
E-mailadres: [email protected]
KvK-nummer: 82176345
ANVR-nr: 05611
BTW-identificatienummer: NL862365788B01

Artikel 1: Prijzen
1. De overeengekomen prijs in de pakketreisovereenkomst is – behoudens kennelijke fouten- vast en alle verplichte bijkomende kosten zijn inbegrepen.
2. Kosten die op grond van lokale bepalingen alleen ter plaatse kunnen worden betaald, zijn niet inbegrepen.
3. Niet inbegrepen zijn: kosten voor reisdocumenten, visa, inentingen, verzekeringen, persoonlijke uitgaven, fooien en excursies waarbij niet uitdrukkelijk staat aangegeven dat deze zijn inbegrepen.
4. Prijzen die door Nordic Info BV telefonisch zijn doorgegeven, zijn altijd onder voorbehoud. De definitieve prijzen vind je op de factuur/ bevestiging.
5. Prijzen zijn berekend op basis van de tarieven, wisselkoersen en belastingen die golden op de datum van boeking. Nordic Info BV houdt zich het recht voor binnen wettelijke grenzen de prijzen te wijzigen als gevolg van veranderingen in de prijs van brandstof, hoogte van belastingen/ vergoedingen en/of wisselkoersen. Bij een verhoging van de reissom houdt Nordic Info BV rekening met hetgeen bepaald is in artikel 5.4. van de ANVR Reisvoorwaarden.
6.

Voor onze rechtstreekse chartervluchten tijdens het winterseizoen (vertrek  01/11/24 tm 30/04/25) naar Evenes, Kittilä, Kiruna, Bergen en Rovaniemi hebben wij de mogelijkheid om een prijsaanpassing door te voeren. De prijs voor het vervoer per vliegtuig naar één van deze bestemmingen werd berekend aan de hand van een ‘referentie brandstofprijs’ van € 1.000/ton. Per overschrijding van de ‘geactualiseerde brandstofprijs’ met een volle schijf van € 20 boven € 1.180/ton (d.w.z. eenmaal bij € 1.200/ton, nogmaals bij € 1.220/ton, enz.), wordt de reissom op de saldoafrekening netto verhoogd met een bedrag van € 2.4 per persoon per traject. Per daling van de ‘geactualiseerde brandstofprijs’ met een volle schijf van € 20 onder € 950/ton (d.w.z. eenmaal bij € 930/ton, nogmaals bij € 910/ton, enz.), wordt hetzelfde bedrag netto in mindering gebracht van de reissom op de saldofactuur.

De geactualiseerde brandstofprijs is de gemiddelde brandstofprijs van de 3e maand voorafgaand aan de maand van vertrek, berekend aan de gemiddelde wisselkoers van die 3e maand voorafgaand aan de maand van vertrek. Bij een boeking in de maand van vertrek zelf of in de voorgaande maand, wordt de reissom evenwel bepaald aan de hand van de meest recente bekendgemaakte geactualiseerde brandstofprijs. Afhankelijk van het precieze ogenblik van boeking, is dit de gemiddelde brandstofprijs van de maand of de 2e maand voorafgaand aan de maand van vertrek.

Het tarief (Jet Fuel station in Airport Belgium) dat gehanteerd wordt als brandstofprijs is terug te vinden op https://jet-a1-fuel.com/price/belgium.

Voor onze expeditiereizen met Albatros Expedities naar Spitsbergen, Groenland, IJsland  en Antarctica (vertrek van 01/06/24 t.e.m. 31/10/2025) hebben wij dezelfde mogelijkheid om bovenstaande prijsaanpassing te doen. Per volle schijf van € 20 (stijging of daling) wordt de prijs van de reis verhoogd of verlaagd met € 15.
Voor de vertrekken vanaf 01/06/2024 is de referentie brandstofprijs aan de welke de verkoopprijzen berekend zijn €1.000/ton.

Voor onze rechtstreekse chartervlucht tijdens het zomerseizoen (vertrek 01/05/24 t/m 30/09/24) naar Evenes/Kittilä hebben wij de mogelijkheid om een prijsaanpassing door te voeren. De prijs voor het vervoer per vliegtuig naar deze bestemming werd berekend aan de hand van een ‘referentie brandstofprijs’ van € 1.000/ton. Per overschrijding van de ‘geactualiseerde brandstofprijs’ met een volle schijf van € 20 boven € 1.050/ton (d.w.z. eenmaal bij € 1.070/ton, nogmaals bij € 1.090/ton, enz.), wordt de reissom op de saldoafrekening netto verhoogd met een bedrag van € 2.4 per persoon per traject. Per daling van de ‘geactualiseerde brandstofprijs’ met een volle schijf van € 20 onder € 950/ton (d.w.z. eenmaal bij € 930/ton, nogmaals bij € 910/ton, enz.), wordt hetzelfde bedrag netto in mindering gebracht van de reissom op de saldofactuur.

Artikel 2: Reisdocumenten
1. Reiziger is te allen tijde zelf verantwoordelijk voor het beschikken over een geldig reisdocument. Voor sommige landen dient je reisdocument nog minimaal 6 maanden na thuiskomst geldig te zijn.
2. Voor sommige landen in het noodzakelijk over een visum te beschikken. De reiziger is zelf verantwoordelijk voor het verkrijgen van dit visum.
3. Reizigers met een niet- Nederlandse identiteit dienen bij boeking hun nationaliteit te vermelden. Je dient in dit geval altijd zelf bij de ambassade van het land waar je hen wilt reizen na te gaan of je hiervoor een visum nodig hebt. Het over de juiste reispapieren beschikken blijft altijd de eigen verantwoordelijkheid van de reiziger. Nordic Info BV kan niet aansprakelijk worden gesteld voor eventuele problemen die zijn ontstaan wegens het niet hebben van de juiste reisdocumenten.
4. Kinderen en baby’s moeten over een eigen reisdocument beschikken. Reizen kinderen zonder hun ouders dan hebben zij hiervoor een (Engelstalige) verklaring nodig. Deze verklaring kun je vinden op de website van de Rijksoverheid.

Artikel 3: Overige formaliteiten
1. Reiziger is verantwoordelijk voor eventuele noodzakelijke inentingen. Reisorganisator kan reiziger hierover ook niet informeren.
2. Op sommige bestemmingen is het mogelijk een huisdier mee te nemen, mits wordt voldaan aan de richtlijnen die reisorganisator hiervoor verstrekt. Belangrijk is dat het huisdier beschikt over de benodigde vaccinaties. Reisorganisator aanvaardt geen enkele verantwoordelijkheid bij eventuele schade veroorzaakt door schade of andere voorvallen die voortkomen uit het meenemen van huisdieren.
3. Wanneer het land van bestemming een bewijs vraagt van vaccinatie tegen corona, is dit geen reden om kosteloos te annuleren.
4. Voor het merendeel van onze reizen stellen wij reisdocumenten enkel ter beschikking via onze reis app ‘Vamoos’. De klant kan geen aanspraak maken op een vervanging of tegemoetkoming indien men de app niet wenst te gebruiken. De klant dient bijkomend de app op zijn device (bijv. smartphone, PC of tablet) steeds toegang te geven tot locatiegegevens en pushmeldingen, zodat we Vamoos eventueel als enig communicatiekanaal kunnen gebruiken tijdens de reis in geval van urgente en bijzondere omstandigheden.

Artikel 4: Bagage
1. Voor elke luchtvaartmaatschappij gelden verschillende regels met betrekking tot de hand- en ruimbagage. Wij adviseren onze reizigers hier zelf informatie over in te winnen.
2. Bij verlies of beschadiging van de bagage dien je op de luchthaven een zogenaamd PIR op te laten maken. PIR staat voor Property Irregularity report. Dit document heb je nodig om een eventuele vergoeding op te vragen bij de luchtvaartmaatschappij.
3. Reis je met de bus en ondervind je problemen met je bagage, dien je schriftelijk bewijs op te vragen bij de begeleider van de reis. Bij reizen met een ferry kun je een rapport op laten maken door de betrokken ferry-maatschappij.

Artikel 5: Reisschema
1. Vermelde vertrekgegevens zijn altijd onder voorbehoud van wijzigingen. Wijzigingen zijn zowel voor vertrek als na vertrek nog mogelijk. Nordic Info BV is niet verantwoordelijk voor eventuele nadelige schade die hieruit voortvloeit.

2. Bij vluchten geldt dat vluchttijden onder voorbehoud zijn en onderhevig zijn aan veranderingen. Een verandering in route of een tussenlanding is mogelijk. Dergelijke wijzigingen geven geen recht op terugbetaling of prijsverlaging.

Artikel 6: Inschrijving
De aanmelder van de reis is de hoofdboeker en is verantwoordelijk voor zijn medereizigers.

Artikel 7: Annulering
1. De hoogte van de annuleringskosten is altijd afhankelijk van het tijdstip van annuleren.
2. De datum van annulering wordt bepaald door de datum van het schriftelijke ontvangst door het servicepunt. Annuleringen doorgegeven op zaterdag, zondag of een feestdag worden geacht te zijn ontvangen op de eerstvolgende werkdag.
3. Annuleringen dienen binnen drie dagen na de gebeurtenis waardoor de reis (geheel of gedeeltelijk) wordt geannuleerd te worden vermeld.
4. Alleen de hoofdboeker kan de reis annuleren. Een medereiziger is niet hoofdelijk aansprakelijk en kan de reis daarom niet zelfstandig annuleren.

Artikel 8: Hoogte van annuleringskosten
Indien een overeenkomst wordt geannuleerd, worden naast de verschuldigde reserveringskosten en de kosten van de eventueel afgesloten reis- en annuleringsverzekering, de volgende annuleringskosten in rekening gebracht:

Annuleringskosten bij annulering van een winterreis (vertrek tussen 2/11 en 14/04):

  • bij annulering tot de 42ste kalenderdag (exclusief) vóór de vertrekdag: 30% van de reissom;
  • bij annulering vanaf de 42ste kalenderdag (inclusief) tot de 28ste kalenderdag (exclusief) vóór de vertrekdag: 35% van de reissom;
  • bij annulering vanaf de 28ste kalenderdag (inclusief) tot de 21ste dag (exclusief) vóór de vertrekdag: 40% van de reissom;
  • bij annulering vanaf de 21ste kalenderdag (inclusief) tot de 14de dag (exclusief) vóór de vertrekdag: 50% van de reissom;
  • bij annulering vanaf de 14de kalenderdag (inclusief) tot de 7de dag (exclusief) vóór de vertrekdag: 75% van de reissom;
  • bij annulering vanaf de 7de kalenderdag (inclusief) tot en met de vertrekdag: de volledige reissom.

Let op: Wanneer een reis is samengesteld uit verschillende onderdelen, kan het zijn dat er afwijkende annuleringsvoorwaarden gelden. Is dit het geval, dan wordt dat tijdens het boekingsproces kenbaar gemaakt. Ook staan de kosten dan op de factuur vermeld.

Afwijkende annuleringsvoorwaarden:

In bepaalde gevallen zijn afwijkende annuleringskosten van toepassing, bijvoorbeeld bij vliegtickets die direct dienen te worden geprint en betaald en onze zeereizen/expeditiereizen. Je kunt dit risico onder bepaalde voorwaarden afdekken door een annuleringsverzekering af te sluiten. Vraag bij je Travel Designer naar de mogelijkheid om een annulerings- en reisverzekering af te sluiten.

Annuleringskosten bij annulering van een zomerreis (vertrek tussen 15/04 en 01/11) bestaande uit minstens 1 vakantiehuis, blokhut of appartement:

  • Tot 90 dagen voor vertrek: de aanbetaling;
  • Minder dan 90 dagen voor vertrek tot en met dag 1 van de reis: 100% van de reissom.
  • Annuleringen na 1 juni van het jaar waarin de reis plaatsvindt: 100% van de reissom.

Annuleringskosten bij annulering van een zomerreis (anders dan vermeld hierboven) of een zeereis met Hurtigruten:

  • tot 90 dagen voor vertrek: de aanbetaling (30%);
  • van 89 tot 45 dagen voor het vertrek: 50% van de reissom;
  • minder dan 45 dagen voor de afreis of bij niet-aanmelding: 100% van de reissom.

Annuleringskosten bij annulering van een reis met Albatros Expeditions:

    • van inschrijving tot 180 dagen voor vertrek: 30% van de totale reissom (aanbetaling)
    • van 179 tot 90 dagen voor vertrek: 70% van de totale reissom
    • minder dan 90 dagen voor vertrek: 100% van de totale reissom

Annuleringskosten bij annulering van ferrytickets en/of vliegtuigtickets (al dan niet als onderdeel van een pakket):

    • Altijd 100% annuleringskosten

Annuleringskosten bij annulering van excursies, toegangstickets van musea, trein- en bustickets (al dan niet als onderdeel van een pakket):

    • Altijd 100% annuleringskosten

Annuleringskosten groepsreizen:

Voor bepaalde reizen kunnen afwijkende annuleringsvoorwaarden gelden. Is dat het geval, dan vind je deze aangepaste voorwaarden vermeld bij de reis zelf op onze website en/of jouw boekingsbevestiging. Staat daar niets vermeld dan gelden de normale annuleringsvoorwaarden. Neem je deel aan of organiseer je een op maat gemaakte groepsreis of incentive en wens je deze te annuleren? Dan gelden de voorwaarden die gecommuniceerd zijn door de Travel Designer bij boeking.

Deelannulering:

Bij deelannulering tot 45 dagen voor vertrek kunnen extra kosten in rekening gebracht worden voor de overgebleven reizigers.

Artikel 9: Betaling
1. Voor iedere reis dient er een aanbetaling gedaan te worden. De hoogte van de aanbetaling bedraagt 30% . Dit bedrag dient binnen 5 dagen na boeking op onze rekening worden bijgeschreven.
2. Ook reserveringskosten, bijdrage calamiteitenfonds en de kosten van de eventuele reis- en annuleringsverzekering dienen direct te worden voldaan.
3. De restantbetaling dient uiterlijk 6 weken voor vertrek te zijn bijgeschreven op onze rekening. Voor Albatros-reizen dient het saldo uiterlijk 90 dagen voor vertrek te zijn bijgeschreven op onze rekening.
4. Boek je een reis met vertrek binnen 6 weken, dan dient de betaling per ommegaande te worden voldaan.
5. Bij niet tijdige betaling van de reissom heeft de organisator, na het versturen van een ingebrekestelling, het recht de pakketreisovereenkomst te ontbinden en de daarvoor geldende annuleringskosten in rekening te brengen. Dit geldt ook voor niet tijdige betaling van de aanbetaling.

Artikel 10: Klachten
1. Vanzelfsprekend doet Nordic Info BV er alles aan je reis zo goed mogelijk te laten verlopen. Mochten er zich onverhoopt problemen voordoen, dan dient de reiziger het servicepunt hiervan direct op de hoogte te stellen. In eerste instantie doe je dit bij de receptie van de accommodatie of de vertegenwoordiger van Nordic Info BV ter plaatse.
2. Is er niemand aanwezig, of wordt je klacht niet naar tevredenheid opgelost, dan moet je dit direct melden bij ons servicekantoor in Nederland. Verzamel hiervoor ook zo veel mogelijk bewijs, bijvoorbeeld in de vorm van foto’s.
3. Je dient je klacht binnen twee maanden na thuiskomst schriftelijk bij ons in te dienen. Dit kan via het volgende (e-mail)adres: [email protected]. Klachten die niet tijdig zijn ingediend, kunnen niet meer door ons in behandeling worden genomen.
4. Wij streven ernaar je uiterlijk binnen één maand na ontvangst van de klacht, een reactie te geven.
5. Indien je je niet kunt vinden in de afhandeling van je klacht, dan kun je je wenden tot de Geschillencommissie Reizen. Dit kan tot 24 maanden na thuiskomst. Meer informatie over de procedure van de Geschillencommissie vind je op geschillencommissie.nl.

Artikel 11: Aanbod
Het aanbod/ de informatie op onze website, social media, nieuwsbrieven of andere uitingen is met de grootst mogelijke zorg samengesteld. Nordic Info BV is niet aansprakelijk voor kennelijke zetfouten. Eventuele fouten in een publicatie zullen op onze website hersteld worden.

Artikel 12: Bedenktijd bij kopen op afstand
Als je iets koopt op afstand, krijg je in veel gevallen een bedenktijd van 14 dagen waarbinnen de koop ongedaan gemaakt kan worden. Dit geldt niet bij de aankoop van een reis.

Lees meer over bedenktijd bij een koop op afstand op de website van ACM ConsuWijzer.

Artikel 13: Reisorganisator of Doorverkoper
Nordic opereert voor het merendeel van de reizen dat we met Nordic aanbieden als reisorganisator. Voor de reizen IJsland-Groenland (i.s.m. Knack) en Groenland in 2024 is Albatros Expeditions de reisorganisator en treedt Nordic op als doorverkoper.

Betrouwbaarheid

ANVR-Reizigersvoorwaarden

Nordic Info BV (BE0898.125.968) is aangesloten bij de ANVR. De ANVR hanteert strenge normen voor het lidmaatschap en bevordert de kwaliteit van reizen en informatie daarover. De reizen op deze website worden aangeboden onder de ANVR-Reizigersvoorwaarden (ANVR-Reisvoorwaarden voor pakketreizen en/of ANVR-Boekingsvoorwaarden voor losse reisdiensten en/of Gekoppeld Reisarrangement Voorwaarden) die van toepassing zijn op alle aanbiedingen op deze website tenzij uitdrukkelijk wordt aangegeven dat dit niet het geval is. Klik hier voor het lezen en opslaan van de ANVR-Reizigersvoorwaarden en overige belangrijke informatie. Op het boekingsformulier moet je aanvinken dat je voor boeking kennis hebt genomen van en akkoord gaat met de ANVR-Reizigersvoorwaarden (ANVR-Reisvoorwaarden voor pakketreizen en/of ANVR-Boekingsvoorwaarden voor losse reisdiensten en/of Gekoppeld Reisarrangement Voorwaarden) en overige ANVR-informatie.

Garantieregeling (GFG Garantiefonds Reizen)

Nordic Info BV (BE0898.125.968) is aangesloten bij GFG Garantiefornds Reizen. Je kunt dit controleren via: GFG Garantiefonds Reizen. Binnen de grenzen van deze regeling vallen de in dit programma gepubliceerde reizen onder deze garantie. Deze garantie houdt in dat de reiziger ervan verzekerd is dat zijn vooruitbetaalde reisgeld wordt terugbetaald als de wederpartij door financieel onvermogen de overeengekomen prestatie niet kan nakomen. Voor zover de overeenkomst mede het vervoer omvat en de plaats van bestemming reeds is bereikt, wordt zorggedragen voor de terugreis.

Calamiteitenfonds

Nordic Info BV (BE0898.125.968) is aangesloten bij de Stichting Calamiteitenfonds Reizen. De garantie van het Calamiteitenfonds houdt in dat je als reiziger die deelneemt aan een reis waarop de garantie van toepassing is

 

                • (een deel van) jouw reissom terugkrijgt indien wij de reis als gevolg van een calamiteit niet of niet volledig kunnen uitvoeren;
                • de noodzakelijke meerkosten vergoed krijgt indien wij als gevolg van een calamiteit de reis moeten aanpassen of indien wij je vervroegd moeten repatriëren

Onder calamiteit wordt verstaan een door molest of natuurramp veroorzaakte abnormale gebeurtenis.

Better holidays
Bij het samenstellen van onze reizen houden we rekening met mensen, milieu, natuur en cultuur, zodat de vakantie niet alleen voor jou bijzonder is, maar ook komende generaties kunnen genieten van aantrekkelijke bestemmingen. Of het nu gaat om vakanties waarbij je geniet van ongerepte natuur, de lokale cultuur beleeft, nieuwe mensen ontmoet of een heerlijk lokaal gerecht proeft; samen werken we aan vakanties die zorgen voor betere plekken en mooiere ervaringen. En daarmee leveren we een belangrijke bijdrage aan de duurzame ontwikkelingen op de bestemming. Voor jou als reiziger, maar ook voor de mensen die op de vakantiebestemming wonen.

Bestrijd kindermisbruik, ook in het buitenland!
Wij steunen actief de ANVR en Defence for Children – ECPAT in de bestrijding van kinderuitbuiting in vakantielanden. Wij nodigen jou uit met ons alert te zijn en vermoedens van kindermisbruik te melden op www.dontlookaway.nl, ook als dit begaan is in het buitenland!

 

Op de hoogte blijven?

Ontvang het laatste nieuws, bergen inspiratie en
ontdek als eerste onze aanbiedingen in jouw mailbox